KOSKENKORVA ON SUOMALAISTA
Onpa todettava, että Koskenkorva on suomalaista. Huomasin tämän yhdestä ohjelmasta televisiosta. En vähään aikaan ole kirjoittanut mitään Suomesta, joten tähän väliin voisin tehdä niin. Meillä on uusi hallitus, jonka suosio on laskenut siitä lähtien kun se astui virkaansa. Heti alkuun ilmestyi hallituksen jäseniä, jotka herättivät yleistä pahennusta, mutta enpä nyt kommentoi näitä. Ajattelin tarkastella niitä toimia vähän toiselta kannalta, joita tämä uusi hallitus yrittää ajaa läpi eduskunnassa. Minusta uuden hallituksen pyrkimykset ovat tasan päinvastaiset, kuin niiden pitäisi olla. Valtion velkojen takaisinmaksulla ei pitäisi olla minkäänlaista kiirettä. Ihmisten hyvinvointi on paljon tärkeämpää. Väestö on vanhenemassa ja kaikille pitäisi suoda hyvän elämisen mahdollisuudet. Tosin Suomen Sosiaalifoorumi järjestetään 2.-3.9.2023 joten tämä kirjoitus tulee vähän väärään aikaan. Toivon silti, että sillä on jotain vaikutusta!
Siis Suomeen tuli uusi hallitus, jota johtaa Petteri Orpo. Nimestään huolimatta tuntuu, ettei hän ole koskaan ollut orpo. Hallituksen muodostavat siis kokoomus, perussuomalaiset, ruotsalainen kansanpuolue ja kristillisdemokraatit. Kuitenkin tuntuu siltä, kuin hallitus toimisi ihan päinvastoin, kuin sen jäsenet antaisivat olettaa. Tarkoitus on leikata valtion rahoitusta vuoteen 2027 mennessä 1,4 miljardia euroa eli jopa noin 5 prosenttia. Tämä ei todellakaan kuulosta hyvältä. Esimerkiksi Suomen julkiset terveysmenot ovat todella pienet verrattuna muihin Länsi- ja Keski-Euroopan maihin. Vanhusten hoivassa jäämme selvästi jälkeen muista pohjoismaista. Hyvinvointialueiden palvelut kärsivät huomattavasta rahoitusvajeesta. Niiden alijäämä arvioidaan tänä vuonna olevan noin miljardi euroa. Pelkkä raha ei tietenkään ole riittävä ratkaisu hoitojonoihin, mutta sen lisääminen olisi kuitenkin selvästi välttämätöntä ja ensisijaista.
Suomi on rikkaampi kuin koskaan. Osinkoja maksettiin viime vuonna ennätysmäärä, 32 miljardia euroa, mutta Orpon hallituksen ohjelmassa ei mitenkään puututa näihin hyväosaisten varoetuihin. Erityisen kevyesti verotetaan listaamattomien yhtiöiden osinkoja eli vain noin 7,5 - 8,5 prosenttia. Näin saatava perusteeton osinkoverohuojennus on tänä vuonna arviolta 830 miljoona euroa. Monet yhteisöt ja rahastot on vapautettu osinkoverosta. Esimerkiksi eläkeyhtiöiden rahastot ovat paisuneet ylisuuriksi mm. verottomien osinkotulojen takia. Varallisuusvero on Suomessa lakkautettu kokonaan, vaikka sille olisi tarvetta kasvaneiden varallisuuserojen kannalta.
Yritysverokantaa on Suomessa alennettu niin, että se on EU-maiden keskiarvoa selvästi alhaisempi eli 20 prosenttia. Yritysten aggressiivisen verosuunnittelun takia menetetään huomattavat verotulot. Finnwatch on arvioinut menetyksen vastaavan 10-31 prosenttia yhtiöverotuksen tuotosta. Pörssikaupan varainsiirtovero poistettiin 1990 luvulla. Sen palauttaminen vaikka pienempänäkin tuottaisi huomattavasti ja vähentäisi myös pörssikeinottelua. Ja energiaverojen alennukset voisi poistaa kokonaan, mikä edistäisi jopa vihreää siirtymää.
Luvassa on kovia leikkauksia sosiaalitukiin. Kuitenkin ansiotulojen verotus kevenee 500-600 miljoonalla eurolla. Tämä merkitsee sitä, että ne jotka saavat suuria tuloja saavat myös suuria verokevennyksiä kun taas pienituloiset saavat pieniä verokevennyksiä. Siis hyvätuloiset saavat yhä enemmän rahaa ja pienituloiset yhä vähemmän. Toimeentulotuen saajat yritetään velvoittaa töihin. Suomi on EU:ssa velkaantumistilastossa keskikastia, mutta tämän hallituksen päämäärä on sopeuttaa julkisia menoja kuudella miljardilla eurolla seuraavan neljän vuoden aikana. Koska ansiotuloihin on tulossa puolen miljardin kevennys merkitsee se sitä, että tavoite yritetään saavuttaa leikkaamalla esimerkiksi sosiaaliturvaa. Yhtenä tarkoituksena on leikata asumistukea. Asumistukea ei enää makseta omistusasunnosta. On siis myytävä oma asunto, jotta saisi asumistukea elämiseen. Omaisuutta asumistuen saajalla voi olla enintään 10 000 euroa. Asumistukea halutaan kehittää kannustavampaan suuntaan: hallitus haluaa, että työn vastaanottaminen kannattaa aina. Opiskelijoiden yleisen asumistuen rinnalle pyritään kehittämään yhteisasumista suosiva ja taloudellisesti houkutteleva vaihtoehto.
Ansiosidonnaista työttömyystukea porrastetaan. Tuki olisi alussa isompi ja laskisi kun työttömyys pitkittyy. Kesto olisi 300-400 päivää. Hallitus haluaa vähentää kuluja ja lisätä työttömien kannustimia hakea töitä. Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, että työtön saisi töitä. Varsinkin iäkkäille tämä on suuri ongelma. Vuorotteluvapaasta luovutaan. Samalla ansiotulojen verotus kevenee puolella miljardilla. Tämähän merkitsee suurituloisille suurempia kevennyksiä ja pienituloisille pienempiä kevennyksiä. Verokevennykset on tarkoitus toteuttaa lapsivähennystä ja työtulovähennystä nostamalla.
Myös työmarkkinatuki on menossa remonttiin. Työttömän on vastaanotettava yksilöllisiä ja työllistymistä edistäviä palveluita velvoitteineen. Työttömyystukea saavalla on velvollisuus osallistua työllistymistä ja kotoutumista parantaviin palveluihin. Pyrkimyksenä on päästä yhteen "yleistukeen", jossa on perusosa elämiseen, asumisosa asumiseen sekä harkinnanvarainen osa viimesijaisen turvan takaamiseksi. Erityistä huomiota kiinnitetään siihen, että palvelut voidaan taata niille, jotka ovat työkyvyttömiä esimerkiksi sairauksien vuoksi. Siis jos et ole todettu työkyvyttömäksi etkä mene töihin, jotka eivät sovi sinulle mitään palkkaa ja tukea et tule saamaan.
Terveydenhoidossa ovat yhä vastuussa hyvinvointialueet. Nyt halutaan hakea apua yrityksiltä. Jonoja aiotaan purkaa käyttämällä enemmän yksityisiä palveluja. Mutta tämä ei merkitse sitä, että terveydenhoito ihmisillä halpenisi. Päin vastoin, tuntuu, että se tulisi entistä kalliimmaksi jokaiselle.
Siis hallituspuolueita yhdistää ajatus siitä, että hyvinvointi syntyy työstä ja yrittämisestä. Tavoitteena on 100 000 uutta työllistä. Sosiaaliturvaan ja työmarkkinoille se haluaa tehdä uudistuksia, jotta työllistyminen ja yrittäminen olisivat entistä helpompaa ja kannattavampaa. Erityisenä kohteena ovat pk-yritykset. Mutta missä ovat työttömät, huonosti toimeentulevat, vanhukset, pienellä eläkkeellä olevat, sairaat, työkyvyttömät, köyhät lapsiperheet, yksinhuoltajat, jne.?? Tämä merkitsee selvästi sitä, että tuloerot kasvavat, hyväosaiset voivat entistä paremmin, mutta huono-osaiset voivat entistä huonommin. Jo silloin kun Suomi liittyi EU:hun alkoi Suomessa tuloerojen kasvu. Nämä tämän uuden hallituksen pyrkimykset tulevat jatkamaan tätä entistä voimakkaammin. Toivon hallitukselle entistä lyhyempää ikää!
Hallituksessa ei mitenkään aiota puuttua hyväosaisten veroetuihin. Esimerkiksi näitä verottamalla ja korottamalla pienimpiä eläkkeitä saataisiin valtiolle ja kunnille lisää verotuloja. Kaikki pääomatulot pitäisi laskea yhteen ansiotulojen kanssa ja verottaa niitä progressiivisen asteikon mukaisesti. Ylipäätänsä nimenomaan suuria tuloja pitäisi verottaa enemmän. Ranskalainen taloustieteilijä Thomas Piketty kumppaneineen on laskenut ylimpientulojen optimaaliseksi marginaaliveroksi 82 prosenttia. Olen samaa mieltä. Eläkkeille pitäisi asettaa eläkekatto, jonka yli menevä osa yksinkertaisesti leikattaisiin pois. Sopiva korkein eläke voisi olla esimerkiksi 3 000 - 4 000 euroa kuussa ja kaikki sen yli menevä osa menisi valtion kassaan. Eläkkeitä pitäisi verottaa samoin kuin muita tuloja. Lisäksi voisi olla muita tuloja esimerkiksi pääomatuloja, mutta näitä verotettaisiin yhteenlasketun progressiivisen verotuksen kautta. Kaikenlaiset bonuspalkkiot verotettaisiin saman progressiivisen verotuksen mukaan kuin muutkin tulot. Veroja pitää periä maksukyvyn mukaan, muuten huono-osaisuus kasvaa.
On selvää, että nykyisessä tilanteessa kaikki menot kasvavat. Joka kerta kun menen kauppaan huomaan, että jonkun ruuan hinta on noussut. Myös energian, sähkön, bensan, veden jne. hinnat tulevat jatkuvasti nousemaan nykyisessä maailman tilanteessa. Väestö vanhenee, palvelutarpeet kasvavat. Sosiaalisten menojen tasoa ei saisi ainakaan laskea. Kulut välttämättä nousevat. Huono-osaisuus lisääntyy. Köyhyys lisääntyy. Masennus ja mielenterveydelliset sairaudet lisääntyvät voimakkaasti. On selvää, että tällaisessa tilanteessa syntyvyys tulee yhä laskemaan. Olisi panostettava perusterveydenhuoltoon ja ennaltaehkäisyyn. On tarkasteltava vaikuttavuutta eikä vain talouslukuja.
Ja sitten pari asiaa, jotka hallitus voisi hoitaa pikaisesti. Ensimmäinen on Kaivoslaki. Se on Suomessa mielipuolinen. Suomen maaperän rikkauksia ja kansallisomaisuutta lahjoitetaan kansainvälisille veronkierto kaivosyhtiöille. Kaivosyhtiöt saavat vallata alueita Suomesta ilman mitään rajaa, kaivaa litiumit ja uraanit ja muut alkuaineet maasta maksamatta niistä mitään Suomelle ja jättää saasteet ja sotkut jälkeensä. Toinen seikka on sähkön siirtomaksu. Entinen hallitus myi aikoinaan sähkön jakeluverkon ulkomaiseen omistukseen. Tämä oli typeryyden huippu, jolle ei ole mitään järkiselitystä. Se oli tuottava rahantekoväline, joka myytiin Carunalle. Carunan omistavat suomalainen eläkevakuutusyhtiö Elo ( vain 7,5 %) sekä kansainväliset sijoittajat KKR (40 %), Ontario Teachers (40 %) ja AMF (12,5 %). Heti myymisen jälkeen siirtomaksut nousivat huomattavasti ja ovat katastrofaalisia. Usein siirtomaksut ovat suurempia kuin sähkön hinta. Verotuloja sähköyhtiöt eivät enää Suomeen maksa, vaan siirtävät tuotot ulkomaisille Holding yhtiöille monimutkaisten lainajärjestelyjen avulla. Nämä kaksi seikkaa pitäisi hallituksen kyetä järjestämään Suomelle ja Suomen kansalle paremmin.
Nyt kun on haukuttu uutta hallitusta siirrynpä toiseen aiheeseen. Ensi vuoden alussa Suomeen valitaan uusi presidentti. Taivaalla jylisevät omat ja vieraat koneet. Uutisissa kerrotaan uusista asehankinnoista, sotaharjoituksista ja Ukrainan sodan viimeisimmistä käänteistä. Asevarainen turvallisuus luottaa voimaan ja väkivaltaan. Se tarvitsee kasvualustakseen viholliskuvien maailman, jossa oikeutetaan väkivaltaan kirjoittaa eräskin lehti. Tässä tilanteessa voisi olla järkevää keskustella millaista ulko- ja turvallisuus- ja Eurooppa-politiikkaa Suomi voisi tulevaisuudessa noudattaa. Suomen jäsenyys Euroopan unionissa ja euroalueessa ovat voimakkaasti kaventaneet maamme itsenäisyyttä. Nyt Suomi on liittynyt Natoon ja luopunut itsenäisyydestään myös puolustuspolitiikassa. Olisiko nyt vihdoinkin aika muuttaa suuntaa ja ryhtyä vahvistamaan maamme itsenäisyyttä?
Presidenttimme Sauli Niinistö on idiootti. Olen aina pitänyt häntä idioottina. Hän on ensimmäinen ja ainoa Suomen presidentti, joka on luopunut Suomen itsenäisyydestä vuoden 1918 jälkeen ja vieläpä vapaaehtoisesti. Tähän asti Suomen presidentit ovat osanneet rakentaa Suomen vaikean maantieteellisen aseman ja maailman poliittisen tilanteen mukaan ja pyrkineet toimimaan Suomen eduksi. Nyt tämä Niinistö on antanut poliittisen, kaupallisen ja sotilaallisen vallan vieraille ja toimii niiden kuuliaisena oppipoikana. Kaupallinen ja poliittinen valta on annettu EU:lle, sotilaallinen ja poliittinen valta Natolle ja Yhdysvalloille. Tämä ei missään nimessä ole Suomen etu. Tässä selkeästi käytetään Suomea monin tavoin hyväkseen. Historian opetuksista ei ole opittu mitään.
Suomen entiset presidentit ovat melko johdonmukaisesti pyrkineet maamme puolueettomuuteen. Se on vaikeaa, mutta ehdottomasti Suomelle ainoa ja oikea järkevä asema maailmassa. Tällä hetkellä maailmassa on vaikea tilanne ja suomalaiset ovat Euroopassa vallitsevan sotahysterian vallassa. Tämä johtuu siitä, että maailma on muuttumassa yhden vallan johtamasta ns. "demokratiasta" moninapaiseksi eri tavoilla toimiviksi yhteiskuntamalleiksi. Tämä vanha yhdenvallankulttuuri taistelee nyt epätoivoisesti tätä uutta monikulttuurisuutta vastaan. Se ei halua, että maailma tulee muuttumaan ja siksi se käyttää kaikkia epätoivoisia keinoja estääkseen näitä uusia kulttuurimalleja astumasta esille. Tuloksena on sotia tai sodanuhkia eri puolilla maailmaa. Juuri tässä käytetään Eurooppaa, Natoa ja myös Suomea hyväksi. Tätä ei pitäisi sallia.
Voinhan ihan huvikseni tarkastella Suomen kaupallista tilannetta näkökulmalta, jossa suomi olisi liittoutumaton ja puolueeton. Emme esimerkiksi osallistuisi Venäjän vastaisiin maailman suurimpiin koskaan langetettuihin sanktioihin eikä meillä näin ollen olisi vastasanktioita. Rajamme olisivat melko auki sekä länteen että itään. Kauppa kävisi edullisesti ja saisimme esimerkiksi öljytuotteita, kaasua, puuta, mineraaleja ja kaikkea muuta eri puolilta hyvin halpaan hintaan. Vientimme vetäisi varsinkin itään. Venäjä on pystynyt kääntämään maailman suurimmat koskaan tehdyt sanktiot edukseen ja käyttää niitä hyväkseen. Sen kaikki talouden tunnusluvut ovat paremmat kuin Euroopassa. Meillä kävisi asiakkaita Venäjältä hyvin runsaasti niin talvella kuin kesälläkin. Suomella olisi pohjoinen väylä auki Murmanskista eteenpäin vaikka Kiinaan saakka. Venäjän valtava ilmatila olisi avoin hyvin edullisesti. Jopa Saimaan kanava olisi käytössä.
Entäpä sotilaallisesti? Meidän ei tarvitsisi valmistautua erilaisiin uhkiin idästä eikä lännestä. Rahallisesti tämä merkitsisi todella paljon ja sitä riittäisi esimerkiksi vanhusten ja sairaiden hoitoon paljon enemmän. Naton jäsenenä meidän on pakko suorittaa osasta varoja aina sotilaallisiin tarkoituksiin. Jopa 30 miljardia pelkästään taisteluhävittäjiin ja lisää loputtomiin taisteluharjoituksiin eri puolilla maailmaa. Meidän ei tarvitsisi valmistautua erilaisiin uhkiin idästä eikä myöskään lännestä. Saisimme elää rauhassa ja sovussa niin kuin vuodesta 1945 lähtien. Nyt meillä on uhkakuva, että maahamme halutaan perustaa ns. toinen rintama Venäjää vastaan. Tätäkö haluamme, että olisimme samanlaisessa tilanteessa kuin Ukraina nyt? Vaikka täällä on paljon innokkaita sotaan lähtijöitä se ei olisi kivaa lapsiperheille. On selvää, että Yhdysvallat haluaa perustaa toisen rintaman Venäjää vastaan, kun Georgia ei siihen lähtenyt vaan pisti Saakasvilin hullujenhuoneelle.
Millainen olisi sitten puolueeton tilamme? Olemme aina olleet idän ja lännen välissä. Tämä olisi meille järkevin tilanne hyväksyä. Tosin se on hyvin vaikea poliittisesti, mutta edelliset presidenttimme kykenivät siihen, tämä nykyinen idiootti ei. Näyttää myös siltä, että kukaan tulevista presidenttiehdokkaista ei siihen kykene. Olemme niin syvällä tässä nykyisessä sotahysteriassa. Olen varma, että emme saisi kummaltakaan taholta, idästä tai lännestä, juuri mitään sanktioita. Kauppa kävisi kumpaankin suuntaan ja vieläpä hyvin edullisesti. Poliittisesti olisimme puolueettomassa tilassa, jossa meillä olisi mahdollisuus tarjota apua esimerkiksi neuvottelutilanteissa. Meillä on hieno asema ja jo vanhastaan kokemusta esimerkiksi kuuluisa Ety-kokous vuodelta 1975, jolloin kaikki merkittävät silloiset valtioiden päämiehet kokoontuivat Helsinkiin. Jopa Suomella olisi merkittävä status maailmassa. Suomi ei olisi orjavaltio vaan sen asema olisi toisenlainen ja yksilöllinen. Tällainen asema sopisi Suomelle erinomaisesti.
Jatkan sitten sarjaani ukrainalaisista vangeista. Ensimmäisen on kuitenkin videon poikanen, jossa näytetään kolme ukrainalaista sodassa vangittua. He kertovat kuulusteltaessa, että he 18 kuuluivat erikoisjoukon ryhmään, joka oli pyritty lähettämään salaa venäläisten rintaman taakse saadakseen sillanpääaseman, mutta venäläiset saivat heidät taistelussa kiinni ja tuhosivat heidän 7 venettään. Kaikki muut saivat surmansa, ainoastaan he kolme jäivät henkiin. Oikeanpuoleinen oli joukon johtaja. Video on dramaattinen.
Näytän kuvia ukrainalaisista sotilaista, jotka ovat antautuneet venäläisille. Nimiä ja muita henkilötietoja en kerro eettisistä ja moraalisista syistä. Yleistä tietoa voin kertoa. Yksi pidätetyistä kertoo: "Kävin ystäväni hautajaisissa. Sinne tulivat sotapoliisit ja tilaisuuden jälkeen he pidättivät minut väkisin, vaikka en olisi halunnut lähteä. He veivät minut suoraan mobilisaatiotoimistoon. Sieltä minut pakotettiin koulutukseen, joka oli suoraan sanottuna mitätöntä. Sitten lähetettiin joukkoihin ja edelleen rintamalle. Yritin välttää taistelua, mutta onneksi venäläiset saivat minut kiinni ennen kuin olisin kuollut. Yhä suurempi määrä yrittää välttää sotaan joutumista ja sanonkin heille: "pysykää poissa rintamalta!".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti