ILMASTOKOKOUS
Ajattelin kirjoittaa tällä kertaa muutamia huomioita ilmastokokouksesta. Tänä vuonna kokous pidettiin Britannian Glasgowissa 31.10 - 12.11.2021 välisenä aikana. Yleisesti kiinnitin huomiota, että kaikki osallistujat saapuivat kokoukseen lentäen. Pelkästään osanottajien lentoja kokoukseen oli reilusti yli 400 yhteen suuntaan. Lentäminen on kaikkein saastuttavin liikkumismuoto. Euroopasta olisi helposti päässyt junallakin. Eri kokouksiin liikuttiin autoletkoilla ja varsinkin Yhdysvaltojen presidentti Bidenin autoletka oli yli 20 auton pituinen. Joukossa ei ollut yhtään sähköautoa. Ainoastaan kaksi huomattavaa päämiestä ei tullut kokoukseen lentäen. Kiinan presidentti Xi Jinping ja Venäjän presidentti Vladimir Putin osallistuivat kokoukseen etänä videon välityksellä. Tämä sai presidentti Bidenin kärkkäästi puheessaan huomauttelemaan kahdesta "suurten valtioiden päämiehestä", joita hän olisi halunnut tavata mainiten heidät nimeltään Putin ja Xi Jinping. Mutta sillä ei ollut selvästi mitään tekemistä ilmaston kanssa, vaan politiikkaa.
Mielenkiintoista on se, että Britanniassa avattiin uusi hiilikaivos yli 30 vuoteen Glasgowin läheisessä kaupungissa. Kaupungin asukkaat ovat hyvin tyytyväisiä kaivoksen avaamisesta. Sehän tietää runsaasti uusia pitkäaikaisia työpaikkoja. Myös Australiassa jatketaan hiilen kaivamista entiseen tahtiin. Australia on huomattava hiilentuottaja maailmassa. Euroopassa energia ei ole riittänyt, joten myös Euroopassa on ryhdytty jälleen käyttämään runsaasti hiilivoimaloita. Eurooppa on kriisissä. Ennusteissa puhutaan, että jopa Saksassa käytetään enemmän hiilivoimaa tänä talvena kuin pitkiin aikoihin. Puola jatkaa entiseen tapaan hiilen käyttöä vaikka EU-oikeus määräsi Turowin kaivoksen suljettavaksi. Puolan mukaan kaivos pysyy auki, koska sen sulkeminen vaarantaisi Puolan energiaturvallisuuden. Tuulivoimaloiden ja aurinkoenergian tuottaminen ovat olleet tänä vuonna hyvin alhaisella tasolla. Tuulta ja aurinkoa ei yksinkertaisesti ole riittänyt. Tästä syystä Eurooppa ei ole kyennyt varastoimaan energiaa tulevan talven varalle.
Euroopalla olisi kuitenkin hieno mahdollisuus käyttää enemmän kaasua voimanlähteenä. Luonnon kaasu on siitä erinomainen energianlähde, ettei se juuri saastuta ilmastoa. Eurooppaan sitä olisi runsaasti saatavilla Venäjältä, joka on luvannut toimittaa sitä niin paljon kuin Eurooppa tarvitsee. Venäjä on niitä harvoja valtioita maailmassa, jolla energiavarat riittävät myytäväksi asti. Mutta Eurooppa on politiikan vanki. Juuri valmistui Nord Stream 2 kaasuputki Venäjältä Saksaan, mutta poliittisista syistä se ei ole saanut vielä lupaa käytön aloittamiseen. Energian puutteen takia kaasun ja öljyn hinta ovat ampaisseet maailmalla huippulukemiin. Tosin Venäjän ilmoitettua, että se pystyy toimittamaan kaasua niin paljon kuin Eurooppa tarvitsee, hinta on laskenut.
Toinen kahle Euroopassa on Ukraina. Vaatimus, että Ukrainan on saatava kaasua ja myös voitava välittää sitä Eurooppaan on aiheuttanut kaasusodan, jossa Eurooppa on vankina kahlittuna jalallaan Ukrainaan. Se, että Ukrainassa korkeat virkamiehet ja jopa presidentti Zelensky ovat useasti ilmoittaneet, että Ukraina käy sotaa Venäjää vastaan on täysin vastakkainen vaatimukseen nähden, että Venäjän on toimitettava kaasua Ukrainaan. Jos valtiot kävisivät todellista sotaa keskenään ei kai Venäjän olisi mitään järkeä toimittaa kaasua viholliselleen. Venäjä on toistuvasti ilmoittanut, ettei se käy mitään sotaa Ukrainan kanssa ja se toimittaa kaasua Ukrainaan niin paljon kuin on sovittu ja sovituin hinnoin. Todellinen sota käydään Ukrainan natsimielisen hallituksen ja Itä-Ukrainan Donbassin välillä. Siellä on menossa sisällissota, jossa Ukraina tappaa omia kansalaisiaan. On vielä huomattava, että Ukrainan kaasuputket ovat jo hyvin vanhoja eivätkä kestä nykyistä kovaa painetta. Tässä suhteessa on oltava varovaisia, koska voi käydä vielä niin, että jotkut putket eivät kestä vaan hajoavat. Lisätekijä on vielä se, että Ukrainan vaatimat hinnat Venäjältä ovat käytännön hintoja alhaisemmat, joita aina ei voi hyväksyä. Ukraina on köyhimpiä Eurooppalaisia valtioita, joka tienaa kolmas osan tuloistaan myymällä halpaa venäläistä kaasua kalliilla hinnalla Eurooppaan. Nämäkin varat päätyvät kuitenkin oligarkkien taskuihin eivätkä köyhälle kansalle. Tästä kahleesta - siis Ukrainan hyysäämisestä Euroopan olisi päästävä irti, sillä se aiheuttaa vakavia hankaluuksia Euroopalle itselleen. Ukraina on kahle, joka riippuu Euroopan jalassa.
Mutta palataan Glasgowiin. Myös meidän idioottipresidenttimme Sauli Niinistö esiintyi siellä. Tosin en ymmärrä miksi hänen piti lentää sinne, koska hänellä ei ollut mitään uutta sanottavaa asioihin. Saman asian olisi voinut hoitaa vaikkapa Britannian suurlähettiläämme tai hän itse etänä videon kautta. Hän kävi vain pönkittämänsä arvovaltaansa näyttääkseen naamaansa "suurten herrojen" joukossa. Suomen ilmasto-ongelma on lähinnä suoturve ja sen käyttö. Suoturpeen käyttö on paljon saastuttavampaa kuin kivihiilen käyttö. Suomelle olisi helppo ratkaisu siirtyä käyttämään esimerkiksi venäläistä maakaasua, mutta eurooppalaiseen tyyliin tätä ei haluta tehdä ilmeisen poliittisista syistä. Mieluummin puhutaan tuulivoimaan ja aurinkoenergiaan siirtymisestä, mutta ei oteta huomioon, miten paljon saastutetaan ja vaurioitetaan luontoa rakennettaessa tuulivoimaloita ja aurinkovoimaloita. Rakennettaessa näitä käytetään luontoa tuhoavia aineita ja menetelmiä. Lisäksi kukaan ei halua lähelleen tuulivoimalaa. Uusi keskustelunaihe Suomessa on ollut ydinenergiaan siirtymisestä. Silti Hanhikiven ydinvoimalan hanke on juuttunut lupahakemuksiin. Liekö tässäkin kyse politiikasta?
Maailmanlaajuisesti ilmastoa saastuttavin valtio on Kiina, toisella sijalla Yhdysvallat, kolmannella sijalla Intia ja sitten tulee Venäjä. Saastuttavimpia maita Euroopassa ovat Saksa, Britannia, Ranska, Italia ja Puola. Suhteutettuna väkilukuun maailman saastuttavimpia maita ovat Kanada, Yhdysvallat, Viro ja Australia siis tässä järjestyksessä. Huomioi, että väkilukuun suhteutettuna Kiina ei ole lähelläkään kärkeä vaan jossain ihan häntäpäässä. Suomikin saastuttaa henkeä kohden moninkertaisesti enemmän kuin Kiina tai Intia. Suomi on 11. sijalla eli siis maailman kärkeä. Suomi on siis siellä maailman kärkipäässä. Tässä olisi hyvä miettiä asemaamme.
Venäjällä tähän liittyy ongelma. Suuri osa Venäjää on ikiroudan aluetta ja nyt tämä on ruvennut sulamaan. Venäjä on kuitenkin rakentanut alueelle ja nyt jäätyneen maan sulaessa rakennuksille aiheutuu ongelmia. Myös alueelle rakentaminen aiheuttaa täysin uusia suunnitelmia, jotka täytyy ratkaista. Toisaalta pohjoinen laivareitti avaa Venäjälle aivan uusia mahdollisuuksia. Ilmaston lämpeneminen antaa mahdollisuuden käyttää reittiä ympärivuotisesti. Venäjällä on parhaillaan rakenteilla useita ydinkäyttöisiä jäänsärkijöitä. Laivareitti pohjoisen kautta itään lyhentää matkaa Euroopasta Aasiaan puolella ja tulee taloudellisesti erittäin kannattavaksi. Läpikulkumaana tämä voisi tietää myös Suomelle taloudellisia etuja.
Sopimuksia, joita tehtiin aikoinaan Pariisissa ei olla pidetty. Kuten kaikki tiedämme sovittiin siellä, että maailma sitoutuu hiilineutraaliuuteen vuoteen 2050 mennessä. Tämä merkitsee sitä, että lämpeneminen rajoitettaisiin 1,5 asteeseen. Sopimuksen allekirjoitti silloin 195 maata, EU niiden joukossa. Kuitenkin ilmasto lämpenee nykyään huomattavasti nopeammin joka paikassa. Nyt Suomi on kuitenkin ilmoittanut, että se on hiilineutraali jo vuonna 2035. Miksi tällainen kiire? Tämä tulee merkitsemään sitä, että köyhät ja useat vanhukset tulevat kärsimään Suomessa lähitulevaisuudessa. Suomi on laaja maa ja julkiset liikenneyhteydet on ajettu alas. Varsinkin maaseudulla asuville köyhille ja vanhuksille tämä merkitsee tulevia suuria vaikeuksia jos bensiiniä käyttävillä autoilla ei saa ajaa ja heillä ei ole varaa ostaa sähköautoa. Myös öljylämmitteiset talot, joissa he asuvat tulevat aiheuttamaan suuria hankaluuksia heille. Siirtymisen hiilineutraaliuuteen pitäisi tapahtua luontaista tietä esimerkiksi luontaisen kulumisen tahtiin. Vähävaraisten ja vanhusten pakottaminen suuriin investointeihin on moraalitonta. Kaikki eivät pysty käyttämään polkupyöriä tai potkulautoja.
Herää heti kysymyksiä, että miksei aloiteta toisesta päästä. Kaikkinainen moottoriurheilu on turhaa ja saastuttavaa. Ne ja niihin osallistuminen pitäisi kieltää Suomessa kokonaan lain vastaisina. EU-meppien ja kansanedustajien liikkuminen lentäen pitäisi totaalisesti kieltää. Suomessa ja Euroopassa on varsin tiheä ja hyvin suunniteltu rautatieverkosto jota mepit tai kansanedustajat tullessaan kotimaahan ja lähtiessään Brysseliin tai minne tahansa Eurooppaan tai liikkuessan kotimaassaan voisivat käyttää. Nettiyhteydet Euroopassa ovat loistavalla tolalla. Turkistarhaus pitäisi Suomessa ehdottomasti kieltää moraalittomana ja eläimiä kiduttavana. On epäinhimillistä kiduttaa eläimiä pelkästään niiden turkin takia niiden lyhyen elämän aikana. Lisäksi raskas tavaraliikenne pitäisi siirtää rautateiden hoidettavaksi. Valtavat raskaat rekkajonot teillämme saastuttavat huomattavasti enemmän kuin sähköllä kulkevat junat. Lisäksi ne haittaavat liikennettä..
Juuri kukaan ei usko jo tehtyihin päätösten pitävyyteen.. Suomessa tehtiin juuri tutkimus (HS 13.10.2021) jossa ilmoitetaan, että Suomessa juuri kukaan ei usko, että näihin luvattuihin päätöksiin voitaisiin päästä. Lisäksi muualta tulee viestejä. Venäjä on ilmoittanut, että se sitoutuu hiilineutraalisuuteen vuoteen 2060 mennessä ja Kiina vuoteen 2070 mennessä. USA:n presidentti Biden on ilmoittanut, että USA puolittaa päästönsä vuoteen 2030 mennessä. Merkitseekö se sitä, että USA on hiilineutraali vuoteen 2060 mennessä? Ei! Se ei todellakaan merkitse sitä. Enkä usko minäkään Bidenin sanoihin.
Sitten asian toinen puoli. On selvää, että tulevaisuudessa tarvitaan energiaa yhä enemmän. Nykyinen katastrofaalinen tilanne maailman energiatilanteessa osoittaa, että pelkästään tuulivoimaan ja aurinkoenergiaan ei voi luottaa. Lisäksi ne tuhoavat luontoa ja ovat saastuttavia rakentaa tai purkaa. Niihin käytetyt materiaalit ova harvinaisia, saastuttavia, myrkyllisiä ja niitä hankitaan maista, joissa käytetään kaivamiseen epäinhimillisiä menetelmiä. Tällä hetkellä turvaudutaan hätävarana hiilivoimaan ja kaasuun. Hiilivoima saastuttaa, mutta kaasuvoima toimii ja on puhdasta. Mutta varsinkin poliittiset päätökset ovat esteenä. Tulevaisuudessa varmasti kehitellään uusia voimanlähteitä. Välivaiheena kaasu- ja ydinenergia olisivat hyvä ratkaisu. Mutta ihmisiä tässä välivaiheessa ei saisi ajaa vaikeuksiin. Poliittisten päätösten olisi vastattava hyviä ratkaisuja eikä perustuttava vihamielisiin suhteisiin. Varsinkin Suomessa pitäisi huomioida se. Liika kiirehtiminen ei ole hyväksi.
Lopuksi halusin laittaa loppuun musiikkivideon, joka ei liity asiaan mitenkään, mutta mielestäni sopii kuitenkin juttuuni. Kappaleen esittää lauluyhtye Serebro. Kappale on vuodelta 2007 ja sen nimin on Дыши - Hengitä. Kertosäe kuuluu "Hengitä - kanssani! Ehkä me tapaamme vielä kanssasi joskus jossain". Серебро - дыши ( English: Serebro - Dyshi ) From the popular Russian pop girl group, Serebro:
https://www.youtube.com/watch?v=dc-w9ayOh9o
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti